Kami:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

menu kami

pagi ahad lepas.. aku dengan rajinnyer (perasan hehehhe..) buat donut untuk dijadikan sarapan pagi... nak kongsi sikit nie cara2 membuat donut.. disamping sajer nak upload resepi buat donut dari mak aku (supaya aku tak lupa)..

bahan2 nyer:

1/2 kilo tepung gandum
1 peket Maurippan (yis)
3 sudu majerin
5 sudu susu tepung atau 1/2 tin susu cair
garam secukup rasa
air


cara-caranya:

gaul semua bahan2 diatas & uli sampai lembut.
bila dah lembut, buat la bulat lubang tengah cam gmbr kat bawah nie..
biarkan dalam 1/2 jam.. dan tengok hasilnya.. donut dah kembang.. dan sedia untuk di goreng..
nak goreng tuh, kena api kecik jer.. kalau tak, cepat hangus... kena rajin balik-balik kan donut.. supaya masaknya sekata... (ada orang suka yg garing-garing..jadi goreng ikut suka korang la yer..)
bila dah siap goreng.. biarkan sekejap..pastu baru gaul ngan gula halus.. dan skang, sedia untuk dimakan...
masa tengah goreng donut, tetiba aku teringin la plak nak buat Murtabak Maggie.. dah lama tak buat murtabak maggie... so, mari kita buat murtabak maggie plak.. senang jer..

bahan-bahannya:
(untuk 2 orang makan nie tau..)

1/2 peket maggie kari
1/2 peket serbuk kari (yg dalam pek maggie tu)
2 biji telur
1 bawang besar (dimayang dadu)
(kalau suka pedas, bleh tambah ngan hirisan cili api)

cara-caranya:

rebus sampai kembang maggie..
toskan..
pastu campur ngan telur + serbuk kari + bawang yang telah di dadukan..
gaul sampai sebati.. pastu, goreng macam kita goreng telur dadar tu..


kalau nak sedap, guna la maggie nie... sedap tau..
ini la rupanya murtabak maggie yang telah siap dimasak & sedia untuk dimakan...
selamat mencuba...

2 ulasan:

Ietams berkata...

wahhh... hari masak makan sedunia ni

mila80 berkata...

ini time 'rajin', kalau time 'malas'..makan kat kedai mamak jer la kami.. hehhehe