Kami:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

RESEPI TAT GULUNG

untuk mengingatkan aku resepi tat gulung nie..macam selalu la.. mesti upload dalam blog.. kalau idak, tiap tahun la kena tanya kat ibu macam mana nak buat tat gulung.. huhuuhu..malu lak pulakdah 2 tahun berturut asyik nanyakan resepi yg sama jer... so, kita mulakan dengan buat inti dulu.. sonang yo.. beli nenas muda..pastu sagat.. pastu masak campur la gula pasir sikit... cam gambar kat bawah nie...
masak nenas tadi sampai la kering airnya dan sampai la nenas tu bertukar warna.. biasanya bila dah kering betul, warnannya akan berubah menjadi warna gold... (yg aku punya nie belum kering sepenuhnya) bila dah siap.. gentil la inti tu bulat2..saiz kena sama..kang tat gulung korang ada pelbagai saiz plak...

manakala bahan-bahan utk membuat kulit tat gulung:-

1 kilo tepung gandum
4 sudu tepung jagung
1/2 tin susu pekat manis
4 biji kuning telur
2 1/2 butter cup / farm cow

adun semua bahan-bahan di atas sampai la sebati...
pastu gunakan acuan kuih semperit yng berjalur2 tuh.. sonang yo..terbalikkan corak jalur2 kebawah.. kang bila gulung, coraknya ke atas la.. bila dah siap.. sapukan bahagian atas tat gulung dengan putih telur yang dah dicampur pewarna kuning telur...
ini tat gulung aku yang sudah siap untuk di masukkan ke dalam oven..
untuk membakar pula.. suhu kena 180 darjah.. dalam masa 30minit... sebelum masukkan ke dalam bekas..kena biarkan tat tu kat luar dulu.. bagi sejuk..idak ler ber'wap' bekas kuih tu nanti...
taa da.. ini la dia hasil tat gulung yang aku buat ari sabtu lepas.. ponek wei.. nak menyudahkan 2 adunan.. 2 kilo tepung gandum.. sib baik adik aku wani datang umah tolong buat sama..kalau buat sorang..idak ler sampai banyak cenggini hasilnya deh..
da kuih ni khas untuk mak aku & mak mertua aku... hehhehehe..

9 ulasan:

Ietams berkata...

wahh, leh niaga tu la..
ko tepek resipi gini, buat aku bersemangat la buat kuih raya,.

mila80 berkata...

buat jangan tak buat.. follow jer resepi tu mesti jadi punya..

wan berkata...

mintak izin nak salin resepi dlm blog saya. utk kongsi ngan adik2.saya belum cuba lagi. raso nak cuba lepas ni. tima kasih yo

wan berkata...

kalu ada resepi biskut yg sedap2, boleh la kongsi lagi. sebenarnya saya dah berbelas tahun tak buat biskut raya, ntah camna teringat mcm nk buat.

Darling berkata...

Angah, nak tny ni.. kalo kuih tat tu kite gune inti yg kat kedai tu leh tak?... Tp yg kat kedai tu cam cair jer, camaner nak gulung ek??????

mila80 berkata...

wan:amik la..copy la.. takpo.. mmg nak kongsi ngan org ramai..

mila80 berkata...

zura: try la.. beli jem nenas (yg buat tat) kat kedai punb oleh gak.. mana ada cair.. keras gak la.. berlekit lagi..

shat berkata...

kakak pinjam resepi ye :) sy budak baru belajar buat biskut raya hehe

aunty1234 berkata...

kaka nak tanya 4 biji kuning telor tu gune semua untuk 1 bancuhan ek???????